IT-support för småföretagare

En dator (och en smartphone) är ofta småföretagarens främsta arbetsverktyg, och när något fallerar med IT-tekniken uppstår därför snabbt stora problem. Det är något som Katarina Rybom, ägare till Smedjan Ekonomikonsult, kan intyga. Hennes redovisningsbyrå har nio anställda, men om något skulle gå fel med företagets datorer skulle samtliga anställda vara oförmögna att arbeta, och kosta ägaren både i förlorad inkomst och i utgifter för lön. Det är då viktigt att ha tillgång till en pålitlig IT-support som kan åtgärda felet så snabbt som möjligt, något som kan bli en stor kostnad för småföretagare om man ska anlita en IT-konsult. Många småföretagare väljer därför den billigare men mindre säkra vägen, och ber om hjälp från till exempel grannens son eller sina egna barnbarn.

På senare år har dock en tredje lösning tillkommit som kan vara svaret på många småföretagares problem, och det svaret stavas ”IT-support per timme”. Konceptet går ut på tanken att IT-teknikern är precis som en snickare, rörmokare, elektriker eller någon annan hantverkare, och som sådan ska vara enkel att anlita och hålla en relativt låg prisnivå. Som småföretagare vill man ofta inte binda upp sig på något som man vet kommer att innebära en stor kostnad, eftersom man inte har så stora marginaler. Fördelen med detta koncept är att man som företagare själv kan välja hur många timmars hjälp man vill ha, och man betalar därför inte för mer hjälp än man behöver.

Många IT-företag som har anammat detta koncept erbjuder också olika paketlösningar för småföretagare, där det ingår förebyggande arbete inom säkerhet och programuppdatering. Utöver det kan man också löpande ringa till IT-supporten vid problem för en timkostnad. Det finns också ännu billigare lösningar, då det inte ingår något förebyggande arbete utan endast problembaserad support, och all sådan support är webbaserad.

Ett annat alternativ är att investera i en eller flera IT-kurser, vilket medför att du sannolikt kan hantera IT-problem som uppstår på egen hand i framtiden. Det är med andra ord en långsiktig investering. Hos Addskills kan du till exempel gå en kurs i ITIL, IT Service Management, som ger dig kompetens för att klara de flesta IT-biffar själv.